WHO ARE YOU – HIDALGO Workshop

WORKSHOP AND FLASH MOB DURING SCHOOL BREAKS

AI is omnipresent in everyday life – especially in the lives of young people: 90 percent of Instagram users are under 35 years old, 50 percent of TikTok users are between 16 and 24 years old. Young people naturally always carry their smartphones with them. They write messages, send photos and videos, share their favorite music and watch tutorials. They constantly leave traces and shape their digital self. Algorithms suggest new music, give fitness tips, influence mental health, lifestyle and appearance.

In WHO ARE YOU, students look behind the facade of their own user behavior. The music education format is based on a HIDALGO production of the same name, which will premiere during the HIDALGO Festival in fall 2023: In this song lab at Microsoft headquarters, a singer allows herself to be optimized by an artificial intelligence. Using gesture and facial recognition, the AI analyzes them for “mistakes” – and corrects them using impulses, visuals and sound. A confrontational musical performance between man and machine. The result is open.

After a visit to the event with a special introduction, the young people continue to work on the topic themselves in workshops including flash mobs. They ask themselves what thoughts and needs arise as a result. Are we being shaped by AI and the content it provides? The sound artists Paul Bießmann and Jonas Urbat will bring along some specially programmed apps, translate the digital behavior into live electronics, feed in their favorite songs with the students and develop joint artistic interventions that will be performed as flash mobs during school breaks.

After a visit to the event with a special introduction, the young people continue to work on the topic themselves in workshops including flash mobs. They ask themselves what thoughts and needs arise as a result. Are we being shaped by AI and the content it provides? The sound artists Paul Bießmann and Jonas Urbat will bring along some specially programmed apps, translate the digital behavior into live electronics, feed in their favorite songs with the students and develop joint artistic interventions that will be performed as flash mobs during school breaks.

Age group

School classes from grades 9-11 Level at grammar schools and secondary schools

Scope per school class

1x concert visit
4x double lesson workshop
1x flash mob during school break

Period

Concert visit on November 23, 2023 (Microsoft Germany Headquarters, Munich)
Further cinema-concert dates by arrangement
Workshop and flash mob November 2023 – July 2024

Costs

8 Euro per person concert admission
Workshop free of charge

Registration & Info

There are still places available for the project, and more schools can still register. Our project manager Sophia Rieth will be happy to inform interested teachers about the project:
sophia.rieth@hidalgofestival.de

Participating schools

Maria-Ward-Gymnasium, Augsburg, 11th grade

Project participants

PROJECT MANAGEMENT

Sophia Rieth studierte Elementare Musikpädagogik und Instrumentalpädagogik in Augsburg, Music Performance in Blockflöte in Zürich sowie Kultur- und Musikmanagement in München. Als Kreativkopf spielt sie Konzerte und arbeitet als Musikvermittlerin und Dozentin. Sie konzipiert unter anderem das von ihr mitbegründete Zeitfestival in Zürich und Augsburg.

MUSIC EDUCATION

Franziska Hiller ist Sängerin und Konzert-Designerin. Am liebsten balanciert sie kollaborativ auf der Schnittstelle von Wort, Klang und Performance. Sie studierte in Rostock, Leipzig und Houston, Texas, ist Teil des Kollektiv Godot Komplex und des Lied-Duos et cetera. Im Schumann-Haus Leipzig verantwortet sie die Kuration und Durchführung der Kulturvermittlungs-Angebote.
Hannah Baumann arbeitet künstlerisch an Schnittstellen von Musik, Text und Ausdruck. Als Oboistin spielt sie gleichermaßen in großen Klangkörpern wie auch performativ und improvisierend, entwickelt eigene Bühnenproduktionen sowie Kulturvermitttlungs-Konzepte und ist Gründungsmitglied des Kollektivs Godot Komplex, das mit mehreren Preisen bedacht wurde.
Florian Hartz ist ein vielseitiger Musiker und Komponist. Nach seinem Bachelor in Mathe begann er in Mannheim sein Jazz-Studium mit Hauptfach E-Bass, das er 2021 mit Note 1 abschloss. Neben seinem Engagement als Musikvermittler arbeitet er für diverse Theater und ist künstlerischer Beirat im Jazzclub Augsburg. Außerdem arbeitet er als Projektmanager für Künstliche Intelligenz.

DIGITAL ART

Paul Bießmann studierte Jazz Piano in Nürnberg und Medientechnologie in Ilmenau. Als Musiker und Digitalkünstler sucht er Reibungspunkte zwischen Musik, Mensch und Technik. Er realisierte interdisziplinäre Projekte u.a. für die Neuköllner Oper, das Radialsystem und das ID Festival und arbeitete u.a. mit dem Einstein Center Digital Future, der UdK Berlin und dem Fraunhofer IIS.
Jonas Urbat ist Tubist, Musikproduzent und Musikvermittler. Mit seinem Studio-Van trifft er als @InTubaWild Musiker*innen in ganz Europa. Der Mitgründer des Stegreif.Orchesters vereint mit Bands, Ensembles und Orchestern künstlerische Ausdrucksformen und Technologie. 2019 wurde er als “Kultur- und Kreativpilot” des Bundesministeriums für Wirtschaft ausgezeichnet.

MEDIA EDUCATION

Björn Friedrich ist Medienpädagoge und Geschäftsführer bei SIN – Studio im Netz in München. Bei der Gesellschaft für Medienpädagogik und Kommunikationskultur ist er Sprecher der Fachgruppe Netzpolitik. Seine Arbeitsschwerpunkte liegen in Entwicklungen im Social Web, Möglichkeiten der Online-Partizipation und politischer Medienbildung.

A PROJECT OF THE
HIDALGO WORKSHOP