TANZ DEN GANZ NORMALEN WAHNSINN – HIDALGO WERKSTATT

WORKSHOP AND DANCE PERFORMANCE

Chaos in the head, sky-high joy and first heartbreak, getting lost in the world and at the same time living intensely in it: the total and completely normal madness of young people who have to find their way somewhere between the pressure to perform and youthful recklessness, self-optimization and complete exuberance.

This intense life needs forms of expression—and a dance performance outside the norm, which can also be aimed in particular at students from schools with special challenges. In workshops, the young people develop and learn specially choreographed dances from the field of modern dance with a dance teacher. They take part in the stage technology and put on a dance performance.

Gustav Mahler provides the live soundtrack: the song cycle “Lieder eines fahrenden Gesellen” tells the story of a wanderer, an unhappy lover with dreams and melancholy, who takes his fate into his own hands. Songs from the cycle “Des Knaben Wunderhorn” put the trials and tribulations of falling in love into music.

The famous song “Ich bin der Welt abhanden gekommen” shows a personal confrontation with oneself and the world.  For the young people’s dance performance, Mahler’s songs for a singer and piano are alienated with live electronics and underlaid with dance beats.

One artistic element of the project’s curriculum is a visit to “REFUGIUM”, the mobile installation with song and dance in a van. The dance and artistic preparatory work of this format forms the basis of the educational format. In the installation, the students experience a dancer who expresses his feelings of being lost and desperate to Gustav Mahler’s “Ich bin der Welt abhanden gekommen”, but finds refuge in music and dance. Beforehand, they receive an introduction to the installation designed especially for them.

Age group

7th-8th grade classes at all levels of secondary school (Gymnasium, Realschule, Mittelschule)

Time frame per school class

8x double lesson workshop
Joint dance performance of all participating school classes

Period

Workshops February to June 2024
Joint performance Friday, June 21, 2024

Costs

Workshop free of charge

Registration & Info

Unfortunately, there are no more spots available for the project. Our project manager Sophia Rieth will be happy to inform interested teachers about further and future projects: sophia.rieth@hidalgofestival.de

Participating schools

Kurt-Huber-Gymnasium, Gräfelfing
Mittelschule an der Ichostrasse, Munich
Parzivâl School, Munich

Project participants

PROJECT MANAGEMENT

Sophia Rieth studierte Elementare Musikpädagogik und Instrumentalpädagogik in Augsburg, Music Performance in Blockflöte in Zürich sowie Kultur- und Musikmanagement in München. Als Kreativkopf spielt sie Konzerte und arbeitet als Musikvermittlerin und Dozentin. Sie konzipiert unter anderem das von ihr mitbegründete Zeitfestival in Zürich und Augsburg.

MUSIC EDUCATION

Anna-Sophia Kraus studierte Schulmusik, Violine und Musikmanagement in München. In ihrer Masterarbeit forschte sie zu neuen Aufführungsformen klassischer Konzerte. Sie ist als Musikvermittlerin am Staatstheater Augsburg tätig, entwickelt als Community Musician mit Gruppen Performances und arbeitet als Lehrbeauftragte mit Studierenden.

DANCE PEDAGOGY

Der tschechischer Tänzer Daniel Záboj war engagiert in Linz, Bern und Augsburg, in letzter Station war er auch Assistent des Ballettdirektors Robert Conn. Er ist ausgezeichnet mit dem Augsburger Theaterpreis und war Finalist bei internationalen Wettbewerben. Als Choreograph und Tanzpädagoge erhielt er unter 2007 den Bayerischen Kunstförderpreis. Er entwirft, choreographiert und komponiert auch eigene Stücke und unterrichtet in Augsburg.

MUSIC

Imbrothersation ist keine Band, keine Stilistik, kein Mutationsfehler… Es ist ein ansteckender Geisteszustand zwischen melodischem Wahnwitz und rhythmischer Ekstase, ist Jazz – Klassik – Tango, ist Improvisation und Publikumsoper. Die Brüder Gregor und Raphael Mayrhofer lieben die Ungewissheit der Improvisation, den Reiz des Augenblicks, in dem man nicht genau weiß, was als nächstes entsteht, wie der Andere reagiert.

DANCE

2 dance students from a training class

A project of the HIDALGO WERKSTATT